Navigatie

Scheeps­betimmering

Het adres voor onderhoud en nieuwbouw voor alles dat vaart.

Geef uw schip het onderhoud dat het verdient

Schepen en jachten worden non-stop blootgesteld aan de elementen en behoeven aandacht en onderhoud. Een eigen schip is een kostbaar bezit en verdient de juiste zorg, met aandacht voor details. Alma Scheepsbetimmeringen werkt alleen met de allerbeste materialen en garandeert kwaliteit. Door jarenlange ervaring in zowel jachtbouw als -onderhoud is Alma Scheepsbetimmeringen uitstekend in staat advies te bieden in elke situatie.

De juiste materialen, de juiste zorg

Iedere houtsoort heeft eigen, specifieke kenmerken. Door rekening te houden met deze kenmerken verlengt u de levensduur van uw betimmering, en dus die van uw schip.

Neem contact op en ontdek hoe ik u kan helpen

Projecten

Hardhouten kuip afdekking

Een polyester motorsloep met een ruime kuip maar zonder zonnedek is als een werkplaats zonder stof. Daarom is voor dit project hedendaagse techniek gecombineerd met ambacht. De boot is klaar voor de volgende zomer zodat de eigenaren lekker op het water kunnen ontspannen.


Zijzwaarden

Het maken van zijzwaarden is erg leuk werk. Het komt zeer precies vanwege de krachten die de zwaarden moeten kunnen weerstaan. Deze zwaarden zijn gemaakt op basis van bestaande oude zijzwaarden. Met deze variant kan weer jaren worden rondgevaren.


Puffin jol

Mijn aangeboren liefde voor houten bootjes heb ik omgezet in een zelfgebouwde tienvoets jol. Na het vinden van de bouwtekeningen ben ik aan de gang gegaan en hier zijn daar de foto's van te zien. Na het bouwen van deze jol ben ik vol enthousiasme begonnen aan de renovatie van een houten spiegelsloep.


Stuurhutdeuren

Na een bezoek aan het schip ben ik aan de slag gegaan. Met de eigenaar van het schip is besloten elke deur in twee delen te maken. Dit biedt de mogelijkheid om het boven- en ondergedeelte apart te openen. Ook is er nieuw bronzen hang- en sluitwerk geplaatst. Met haar nieuwe deuren kan de Johanna zich goed vertonen op het water.


Kuipbanken

De oude Iroko banken van deze Contest waren erg versleten en op meerdere plaatsen gebroken. Na de situatie in de kuip goed bekeken te hebben, is de constructie van de nieuwe banken op meerdere punten aangepast en verbeterd. De banken zijn sterker, duurzamer (teak) en het regenwater kan beter weg, waardoor er meer grip is.


Zonnedek

In deze sloep is tussen de U-vormige bank een zonnedek gerealiseerd. Dit vergroot het comfort van de sloep.


Boegspriet

De ST37 (Staverse Jol) is geheel gerenoveerd. De boegspriet is een van de onderdelen die ik hiervoor heb gemaakt. Door mijn goede ervaringen met het gebruiken van verlijmde delen is het nieuwe exemplaar degelijk en klaar voor de toekomst.


Roer

Bij kleinere zeilboten is het handig om een opklapbaar roer te hebben. Hierdoor is de kans op beschadiging bij het varen in ondiepte een stuk kleiner.


Vletmast

In de wedstrijdklasse van de lelievletten is altijd een gezonde vorm van rivaliteit. Deze mast is gemaakt van verlijmde delen (Oregon Pine) voor extra stijfheid. De plek waar de klauw van de gaffel om de mast valt is afgewerkt met een laag carbon. Dat ziet er niet alleen goed uit, maar zorgt op het drukpunt van de mast voor extra stevigheid en gaat slijtage tegen.